Masz firmę w Tomaszowie Mazowieckim? Poznaj 5 rzeczy niezbędnych w lokalnym biznesie online

Masz firmę w Tomaszowie Mazowieckim? Poznaj 5 rzeczy niezbędnych w lokalnym biznesie online

Działalność w Internecie jest dziś konieczna dla większości firm – tak tych działających lokalnie w Tomaszowie Mazowieckim, jak i dla tych, które mając siedzibę w Tomaszowie prowadzą działalność ogólnopolską. Nawet niewielki punkt usługowy (fryzjer, hydraulik, ślusarz itp.) powinien mieć choćby prostą stronę internetową: przyniesie mu ona nowych klientów, będzie też źródłem łatwych do znalezienia danych kontaktowych. Niezbędne minimum do rozpoczęcia działalności biznesowej w Internecie wymaga stworzenia projektu strony, zakupu hostingu i domeny dla niej, a także założenia profilu na Facebooku i konfiguracji firmowej poczty e-mail. 

Domena internetowa: marka, działalność, lokalizacja

Domena internetowa ma duże znaczenie dla pozycjonowania strony. Szczególnie atrakcyjne domeny mogą być kosztowne i trudne do zdobycia. Wybór nazwy domeny to pierwszy, ale jeden z najważniejszych kroków w rozpoczynaniu działalności biznesowej w Internecie – raz podjętą decyzję trudno później zmienić, wymaga więc ona dużego namysłu. Mamy przy tym dwie możliwości: optymalna dla SEO nazwa domeny może albo zawierać nazwę firmy lub marki, albo profil działalności i lokalizację (tzw. domeny z frazami kluczowymi, np. w formie hotel-tomaszow.pl).

Firmy, których działalność jest wyraźnie określona i stanowi frazę często wyszukiwaną w Google przez klientów (np. hydraulik, fryzjer, hotel), powinny zawrzeć ją w nazwie domeny. Sprawdzi się to o wiele lepiej, niż domena z nazwą marki – jest to czynnik rankingowy uwzględniany przez algorytmy wyszukiwarki Google, wpływający na pozycję witryny w wynikach wyszukiwania. Unikajmy jednak tzw. domen regionalnych, np. xyz.tomaszow.pl – nie wpływają one korzystnie na pozycjonowanie. Nazwy domen z nazwą firmy lub marki są natomiast bardziej eleganckie i profesjonalne – powinny je wybierać te przedsiębiorstwa, którym silniej zależy na wizerunku i marketingu, niż na pozycjonowaniu lokalnym.

Serwer dla małej firmy i dla sklepu internetowego

Lokalna firma, prowadząca działalność wyłącznie na terenie Tomaszowa Mazowieckiego, nie potrzebuje serwera o dużych parametrach wydajnościowych. Dotyczy to zwłaszcza stron kontaktowych, blogów firmowych i stron informujących o działalności przedsiębiorstwa – nie notują one zazwyczaj bardzo dużego ruchu. W zupełności wystarczy więc tani hosting współdzielony (tzw. shared), którego koszt nie powinien przekroczyć 200 złotych rocznie. Inaczej problem ten przedstawia się w przypadku sklepów internetowych, których siedzibą jest Tomaszów Mazowiecki. W przypadku sklepu bardzo ważna jest szybkość działania strony, witryny sklepów obciąża przy tym duża ilość zapytań do baz danych i materiały graficzne. Lekkość strony to nie tylko dobry projekt, ale też dobry hosting: przyda się więc nieco droższa usługa, VPS lub serwer dedykowany. W obu przypadkach do ceny serwera doliczyć musimy koszt jego obsługi (administracji serwerem), o który nie musimy martwić się przy hostingu współdzielonym.

Firmowa poczta e-mail

Pozbawione elementów brandowych nazwy adresów e-mail nawet w przypadku małych firm nie wyglądają profesjonalnie. Powinniśmy więc zadbać, by w miarę możliwości adresie e-mail zawarta była nazwa naszej firmy. Adres mailowy powinien być przy tym zwięzły, wyrazisty i łatwy do zapamiętania: ułatwia to znacznie kontakty biznesowe i stanowi element marketingu internetowego. Nieprofesjonalne są także powszechnie dostępne usługi pocztowe, takie jak zwykłe konta pocztowe Gmail zawierające brand Google.

Firmowa poczta internetowa wymaga własnego serwera pocztowego. Stwarza to wiele kłopotów: należą do nich spam i przerwy w funkcjonowaniu poczty. Nikt nie chce otrzymywać spamu na firmowe skrzynki pocztowe, a tym bardziej dopuścić, by nasze skrzynki pocztowe rozsyłały spam do klientów (a jest to częsta sytuacja ze względu na zdarzającą się niepoprawną konfigurację poczty lub wirusy internetowe). Jakiekolwiek przerwy w działaniu poczty mogą natomiast przyczynić się do dotkliwych strat finansowych.

Nie możemy liczyć na dobrą konfigurację poczty i pełne zabezpieczenie antywirusowe ze strony dostarczyciela usługi. Mała firma, działająca na rynku lokalnym, powinna więc poszukiwać kompleksowej obsługi informatycznej. Często dobre zabezpieczenie obsługi firmowej poczty zapewni jednocześnie projektant strony, który tworzy przecież obecne na niej formularze kontaktowe i (w przypadku sklepów internetowych) zabezpieczenia płatności za towary i usługi.

Firmowa strona www dla małych przedsiębiorców

Firmowa strona internetowa jest dziś koniecznością dla niemal każdego przedsiębiorcy. Tylko najmniejszym firmom wystarczy tzw. wizytówka internetowa, a więc strona www zawierająca tylko podstawowe informacje i dane kontaktowe, często złożona z tylko jednej podstrony. Marketing internetowy wymaga jednak witryny atrakcyjnej wizualnie, zapadającej w pamięć potencjalnych klientów. SEO (pozycjonowanie stron) wymaga natomiast stosunkowo rozbudowanej witryny, uzupełnionej o blog firmowy i liczne podstrony typu landing-page.

Atrakcyjność wizualna, łatwość użytkowania strony, jej dobre przygotowanie do SEO i szybkość działania to coś, co może zapewnić tylko profesjonalny projektant. Warto przy tym wybrać designera działającego lokalnie: umożliwia to łatwy, szybki kontakt z projektantem, niezbędny w dokonywaniu zmian i poprawek na stronie. Gdy chodzi o tworzenie stron Tomaszów oferuje też niskie ceny, zdecydowanie korzystniejsze, niż w dużych aglomeracjach.

Facebook i inne portale społecznościowe

Prowadzenie konta na portalach społecznościowych jest pracochłonne. Konieczna jest tu nie tylko dbałość o ciekawe wpisy i atrakcyjne materiały graficzne – równie ważna jest regularność. Warto zastanowić się nad powierzeniem prowadzenia konta na Facebooku oraz wszelkich form działalności firmy w sieciach sieciach społecznościowych profesjonalnym agencjom. Często okazuje się, że po pewnym czasie tracimy pierwotny zapał do firmowego Facebooka. Nie jest przecież łatwo stworzyć fanpage, który zgromadzi wielu zaangażowanych użytkowników i liczne komentarze. Tymczasem firmowy Facebook musi żyć, zawierać regularnie publikowane i ciekawe posty, które dotrą do szerokiej grupy odbiorców. Prowadzić może go ta sama osoba, która zajmuje się tworzeniem strony: profesjonalista dysponuje nie tylko doświadczeniem, ale też dostępem do zasobów grafik i zdjęć stockowych, które wzbogacą wizualnie profil naszej firmy na Facebooku.